"בקול חנוק, מבויש, לעיתים בדמעות זולגות, רוצים רק לוודא שיהיה מישהו שיזכור אותם, שישלח לביתם 'ארוחה חמה' גם בימי הסגר השלישי, שכולנו יודעים את השלכותיו".

כמו יורדי ים מנוסים המזהים בחושיהם סערה אדירה מתקרבת, כך מתהלכים ראשי ארגון 'בית התבשיל' בשבועות האחרונים. כשצמד המילים 'סגר שלישי' היה בגדר שמועה בלבד, ב'בית התבשיל' כבר נכנסו ל'כוננות חירום'. הם ידעו בדיוק מה צפוי להיות, וזה מה שבאמת קרה. נחשול של טלפונים, שיחות קורעות לב, הציף בבת אחת את קווי הארגון.

מי היו שם? הורים, בנים להורים קשישים המסוגרים בבתיהם, וגם… בחורים צעירים ובנות סמינר ש'לוקחים פיקוד' על משפחתם שנקלעה למצוקה תפקודית, כשאחד ההורים מסיבה כלשהי אינו יכול לתפקד. כולם מבקשים, בקול חנוק, מבויש, לעיתים בדמעות זולגות, רוצים רק לוודא שיהיה מישהו שיזכור אותם, שישלח לביתם 'ארוחה חמה' גם בימי הסגר השלישי, שכולנו יודעים את השלכותיו.

אלא שאם לפני שנה, בתחילת הקורונה, עוד היו במחסני חומרי הגלם של הארגון מלאי חירום של מוצרים ומצרכים בסיסיים שאפשרו את הגדלת מספר הארוחות, הרי שאחרי שנה של קורונה המצב ב'בית התבשיל' כבר שונה לבלי הכר. המחסנים התרוקנו, ולא רק המחסנים אלא גם המשאבים הכספיים.

"מאה וחמישים אלף ארוחות חמות! זהו המספר שרק 'התווסף' למספר הארוחות הקבועות, מאז פרוץ הקורונה", מסבר את אוזננו אחד מפעילי הארגון.

אז אם לפני שנה, כשפרצה הקורונה, עוד איכשהו הצליח הארגון לאזור חלציו, לעבור למתכונת חירום, להפעיל את המטבח עשרים וארבע שעות ביממה, לקבל עוד ועוד 'כתובות חדשות' של נזקקים, כעת, אחרי כמעט שנה של מצב חירום יומיומי, זה סיפור אחר לגמרי. כבר לא פשוט להיענות בחיוב לכל בקשה.

הקופה התרוקנה. המלאי אזל, וכמות מקבלי הארוחות החמות שזינקה למספרים שלא היו כמותם מאז הקמת הארגון מאיימת כעת על כל המשך הפעילות הברוכה. ב'בית התבשיל' האמון על המשפט "שלא יישאר יהודי רעב", כבר לא מסוגלים לעמוד בעומס המתדפק על השער, אך מאידך כלום ניתן לסרב ולו לבקשה של יהודי אחד רעב?!… הלב נקרע לשניים.

תקופת הקורונה צירפה למעגל מקבלי הארוחות החמות של 'בית התבשיל' מאות משפחות רגילות לחלוטין שבמחי 'בדיקת קורונה' אחת שיצאה חיובית מצאו את עצמם ללא אחד ההורים, האב או האם, שנשלחו לבידוד, בעוד הילדים הרכים וההורה היחיד שנשאר עמם משוועים לעזרה, לארוחה חמה ביום. וזו רק דוגמה אחת מהווי התקופה.

"במהלך הקורונה קיבלנו הלוואה בת קרוב למיליון שקלים מרשויות הרווחה כדי שנוכל לעמוד בעומס והביקוש העצום לארוחות חמות" חושף בפנינו אחד המנהלים, "אך זו הייתה רק הלוואה, ומועד הפירעון שלה ממשמש ובא, כשמאידך ההוצאות רק מזנקות מיום ליום".

עם כניסת הסגר השלישי לתוקפו יוצא 'בית התבשיל' בזעקת חירום לכל מי שלב יהודי פועם בקרבו, לכל מי שיודע להעריך את גודל המצוה והסגולה הכבירה שבהענקת אוכל מבושל 'ארוחה חמה' לאח יהודי רעב, כפי שהפליגו חז"ל הקדושים וכל צדיקי הדורות:

"אנא עזרו לנו לעזור למאות משפחות, לאלפי ילדים רעבים, כדי שגם במהלך ה'סגר' הנוכחי ולאחריו יוכלו להשביע את נפשם בארוחה חמה יומית כאחד האדם".

"זכורני" סח לנו בימים אלו הרב שמחה קרקובסקי שליט"א מראשי 'בית התבשיל', "בעיצומה של אחת המערכות הביטחוניות בדרום, זכיתי להיכנס אל מרן פוסק הדור, הגאון רבי שמואל הלוי וואזנר זצוק"ל, בעל ה'שבט הלוי' וכאשר שמע על פעילותו המוגברת של 'בית התבשיל' עם הפליטים שהגיעו בשעתו מדרום הארץ, נענה בהתרגשות כי 'משמים מזמנים לבית התבשיל את הזכות לגמול חסדים עצומים דווקא בימים אלו, כדי להרבות זכויות לעם ישראל המצוי בעת צרה וצוקה".

דבריו של מרן פוסק הדור זצוק"ל נכונים גם לימים מתוחים ומודאגים אלו. בטוחנו כי מעשי החסד המפעימים המתחוללים ב'בית התבשיל' במתכונת מוגברת בימים אלו, מתוך דאגה ומסירות יהודית קמאית, מגנים על כולנו ומוסיפים בשמים זכויות כבירות לעם ישראל כולו.